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RÜCKBLICK // REVIEW state of DESIGN, BERLIN 2017

(english version below)

Die zweite Auflage des jährlichen state of DESIGN, BERLIN Festivals fand vom 1.-4. Juni im Vollgutlager der Alten Kindl Brauerei in Neukölln statt. Mit einem diversen Programm aus Ausstellungen, Talks, einem Filmtag u.a. thematisierte das Festival auch diesmal wieder die Zukunft des Designs, indem es ein Crossover aus den schnell wachsenden Feldern der Branche wie Produktdesign, Industrialdesign, experimentellem, kritischem und Social Design schafft. Allem voran aber war es eine viertägige Plattform für alle Designinteressierten, auf der man nationale wie internationale Designer und Fachleute treffen und sich austauschen konnte, im ungezwungenen Rahmen, von Angesicht zu Angesicht in einer für Berlin typischen, formlosen Art.

Im behutsam sanierten VOLLGUTLAGER der Alten Kindl Brauerei – allein das Gebäude ist eine Entdeckung wert – standen zwei Ausstellungen im Zentrum des Festivals: Auf der einen Seite ALLES NEU — NIEUWE GERMAN GESTALTUNG #006:
Die sechste Auflage der inzwischen bekannten Wanderausstellung, die jedes Mal eine neue Auswahl neuesten und besten Designs aus Deutschland hervorhebt. Und das in einem einzigartigem Mix aus Tradition und Experimentellem.

Auf der anderen Seite TOTAL CHANGE — NIEUWE GLOBAL GESTALTUNG #001, hier wurde das neueste auf weltweiter Ebene hervorgehoben: an der Spitze stand: ‘Five Years After: How Sustainable was my Sustainability?’, ein Projekt auf der Spur von 100 Projekten, die Max Borka und Mapping the Design World vor fünf Jahren zusammengetragen haben in ‘Form Follows Foco’, einer Pionierausstellung und Publikation, die einen weltweiten Einblick in das rasant wachsende Social Design.

Mehrere zusätzliche Präsentationen komplettierten diese internationale Plattform. Wie bereits in der ersten Ausgabe des Festivals wurde auch hier der Fokus auf Ländern gelegt, die nicht den Ruf eines Designzentrums genießen, wie z.B. die Baltischen Staaten, Libanon und Flandern.

State of DESIGN, BERLIN 2017 war durch begleitende Talks, Debatten, einem Symposium, Workshops, Führungen und anderen Veranstaltungen wie den Filmtag mehr als nur ein Showcase.

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(nach oben zur deutschen Version)

The second edition of the yearly state of DESIGN, BERLIN festival run from June 1 to June 4 at the Vollgutlager of the Alte Kindl Brauerei in Neukölln. With a program that included exhibitions, talks, and a film day, the main event of the BERLIN DESIGN WEEK also this time debated future design by triggering crossovers between the rapidly growing categories in the field, such as product-, industrial-, experimental-, critical- and social design. And last but not least, the festival was a four day platform of exchange where anyone interested in design could meet designers and other professionals, national and international, face to face, and in a most informal–for Berliner–manner.

Two exhibition platforms stood central at the Vollgutlager, a newly renovated architectural gem which will already come by itself as a great discovery.

On the one hand, there was ALLES NEU—NIEUWE GERMAN GESTALTUNG #006: the sixth edition in a series of meanwhile notorious roadshows in which state of DESIGN each time highlights a different choice of the latest and best in German design, in a unique format that confronts and combines tradition and experiment.

At the other hand TOTAL CHANGE—NIEUWE GLOBAL GESTALTUNG #001 was presented, which highlighted the latest and best on a worldwide level.
At the core of this platform was ‘Five Years After: How Sustainable was my Sustainability?’, a project that went on the search for what happened to the 100 projects which Max Borka and MAPPING THE DESIGN WORLD collected five years ago in ‘Form Follows Foco’, a pioneering exhibition cum publication that offered a worldwide of the explosive rise of social and other alternative forms of design, from Afghanistan to Zambia, and that traveled from The Biennale for Design and Social Innovation in Liège, Belgium, to the Vienna Design Week.

Several other presentations completed this international platform. As was already the case in the first edition of state of DESIGN, BERLIN 2016 festival, they especially focused on countries that are generally not considered to be powercentres of design, such as the Baltic States, Lebanon, a 4 day interantional expert workshop “DESIGN IN THE MIDDLE (EAST)” Flanders a.o...

Much more than just a showcase, state of DESIGN, BERLIN 2017 was constantly animated by talks, debates, workshops, guided tours, and other events, such as a film day.

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