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Katerina Kamprani | THE UNCOMFORTABLE

WORKS AS DESIGNED @ VICIS 2018

Good design is user centered and always seeks to deliver innovative solutions to solve topical issues of our time. There was no way around this design mantra, when the architect Katerina Kamprani started to study design in her native Greece at the dawn of the economic crisis. According to this tenets, design thinking aims to optimize user experience in order to help humans to interact with products and systems intuitively. But in times of existential threat by dint of a dysfunctional economy it seemed far more important to her to focus the mind on fundamental questions.

What happened next was The Uncomfortable—a collection of deliberately inconvenient everyday objects. Her humorous approach uses common design methodologies of optimizing handling and usability of objects and challenges the expectations of functionality. The project analyses user habits on the basis of proven forms and models and aims for an appreciation for the conventional through faulty design.






WORKS AS DESIGNED @ VICIS 2018

Gutes Design ist nutzerorientiert und stets bestrebt, innovative Lösungen für die aktuellen Probleme der Zeit zu liefern. An diesem Design-Mantra kommt auch die Architektin Katerina Kamprani nicht vorbei, als sie in ihrer griechischen Heimat zu Beginn der Finanzkrise Design studiert. Das Ziel von Design-Thinking sei es, die User-Experience dahingehend zu optimieren, dass der Mensch möglichst intuitiv mit Produkten und Systemen interagieren kann. Doch in Zeiten der existenziellen Bedrohung durch ein dysfunktionales Wirtschaftssystem erscheint es ihr wichtiger, den Blick für Grundlegendes zu schärfen.

So entstand The Uncomfortable, eine Kollektion aus bewusst unnützen Alltagsgegenständen. Ihr humoristischer Ansatz nutzt gängige Designmethoden zur Optimierung von Handhabung und Bedienbarkeit von Objekten und hinterfragt dabei unsere Erwartungshaltung an Funktionalität. Das Projekt ist eine Analyse von Nutzergewohnheiten anhand bewährter Formen und Modelle mit dem Ziel, das Konventionelle durch fehlerhaftes Design zu würdigen.